Tipy na úspory energie a emisí

V menu výše si vyberte téma úspor. A pak už je to jednoduché! Kdykoliv v průběhu dne (týdne, roku…). A ať žijete kdekoliv. A vlastně i v jakémkoliv věku můžeš nebo můžete (pro dříve narozené s úctou k Vašemu věku) sledovat a snižovat svojí uhlíkovou stopu. A tím i šetřit energii, finance, přírodu....

Aby náměty a rady byly praktické a využitelné co nejvíc, je řada z nich zaměřena na naše každodenní spotřební, dopravní a další volby. Prostě na činnosti, které se pravidelně opakují. Protože třeba pořídit si vlastní bydlení v pasivním domě, což je v dlouhodobém horizontu jeden z nejúčinnějších prostředků úspor, je volba, kterou můžeme učinit obvykle jen jednou v životě (když jsou okolnosti příznivé) a taková možnost je pro nás dostupná.

Dobrá zpráva je, že existuje řada jednoduchých a finančně nenáročných příležitostí k úsporám energie a snižování uhlíkové stopy. Díky tomu může snižovat a šetřit úplně každý! Stačí změnit některý z mnoha návyků, kterými si zjednodušujeme (někdy ale i komplikujeme) každodenní život. A činnosti často opakované, třeba i každý den, mohou ve výsledku přinést dopad stejný nebo i vyšší, než jednorázová investice do úsporného bydlení, energeticky šetrných spotřebičů apod.

Energie a klima spolu významně souvisí. Téměř 60 % skleníkových plynů v ČR pochází právě z energetiky. Proto je potřeba hledat úspory právě zde. A navíc (abychom Ti dodali odvahu i vědomí souvislostí) nejde jen o ochranu klimatu. Pro náš život a životní prostředí tyto úspory a změny spotřebního stylu mohou znamenat i další přínosy. Pří výrobě elektřiny, spalovacích procesech v dopravě i při průmyslové produkci se do ovzduší a vody uvolňuje řada škodlivých látek. Zejména dopravou se do ovzduší dostává řada polutantů, které vůbec neprospívají plicím (našim, ani těm planetárním) a životu celkově. A pokud změníš třeba své dopravní návyky ve prospěch aktivního pohybu nebo upravíš jídelníček, můžeš pocítit i přímý dopad na tělesnou kondici a zdraví.

Náhodně vybrané tipy:

Strava (nejen) uhlíkově zdravá

Vedle bílkovin, sacharidů, vitamínů, tuků a dalších látek se v jídle schovává, jak jinak, také uhlíková stopa. Jsi to, co jíš, a tak není divu, že Tvá uhlíková stopa to má podobně – je do velké míry to, co si pravidelně dopřáváš asi tak 3x-5x denně. Složení potravy je zcela zásadní, nicméně se můžeš vsadit, že s množstvím masa ve Tvém pokrmu, a to především toho hovězího, se velikost stopy dramaticky zvětšuje. A tak, jsi-li například vegan(ka), je Tvoje uhlíková stopa o celých 60 % menší než stopa masožrouta, který má s masem rande během snídaně, oběda i večeře. Zkusíš-li omezit spotřebu masa jen na některá jídla nebo lépe jen některé dny v týdnu, bude líp!

Co hraje klíčovou roli ve velikosti stopy jídla? Je to právě maso a jeho podíl v Tvojí stravě! Baštíš-li maso (téměř) každý den, v porovnání s veganem je v této souvislosti Tvá stopa o 100 % větší. Pokud jsi vegetarián nebo jíš maso pouze příležitostně, je Tvá stopa o 30 % menší než stopa jedince, který konzumuje maso na denním pořádku. A chytrá rada na konec: Omezíš-li konzumaci masa jen na několik jídel (a například 2 dny) v týdnu, pomůžeš nejen svému zdraví, ale také většině obyvatel na planetě!

Nechte auto jednou stát doma, nebo v dosahu MHD

Při způsobu cestování „autem ode dveří ke dveřím“ snižování stopy dopravy vyžaduje hlavně nabourat tyto zajeté koleje našeho dopravního chování. Je fakt, že přemýšlení, jak by to šlo jinak, může i bolet, alespoň na začátku - duševně, ale i fyzicky…

Ve výsledku nám to ale může přinést komfortnější nebo příjemnější cestování, při kterém si užijeme víc zábavy, méně stresu, uvidíme okolní krajinu jinak a ještě uděláme něco pro kondici (třeba prodýcháme tělo při pěším úseku cesty). A nemusí to být dražší a vlastně ani časově náročnější. Může to být srovnatelné a oproti autu často i levnější. TIP: Víš, jak často mezi startem a cílem tvojí cesty jezdí veřejná doprava? Zkus si zjistit aktuální spojení! Pokud zrovna nebydlíš v malé vesnici stranou dopravních tepen, může být nabídka spojení až překvapivě bohatá. A pozor - vyhledávače spojení jsou pouhé automaty. A tak občas ukazují pouze některé existující spoje, zvlášť když cesta vyžaduje přestup. V této situaci pomůže vyhledání spojení pouze v úseku do/z přestupního uzlu.

Pokud alespoň část cesty autem nahradíš za jízdu veřejnou dopravou, bude cesta z/do práce méně stresující. Uhlíkovou stopu cesty (oproti autu, v němž jedou nejvýše 2 osoby) tím snadno snížíš o 50-75%! A můžeš si přitom v klidu promyslet úkoly a priority na dnešní den.

Jak snížit svoji stopu, pokud pijeme... alkohol

Alkohol sice může být již od dob Sumerů metlou lidstva, málokdo ale ví, že i konzumace alkoholických nápojů, stejně jako většina lidských činností, přispívá k nárůstu CO2 v atmosféře. Jak praví starý řecký citát, „když popíjíme, starosti podřimují“. Tvoje uhlíková stopa však ne! Ta spolu s Tvojí hladinkou roste, bobtná, expanduje, prosperuje.

Abys ji zkrotil, stačí například vědět, že dát si 1 skleničku (2dcl) stáčeného vína je jedna z nejlepších alkoholových voleb – má totiž malou uhlíkovou stopu. Mluvíme-li v půllitrech, doporučujeme dát si pivo točené. Obecně druhá nejlepší volba zahrnuje právě víno stáčené a pivo lahvové. Prekérnější je to potom s vínem z láhve, to má velkou uhlíkovou stopu. No, a panáky jsou skoro uhlíková no-go-zóna/apokalypsa. Jediný panáček zanechá tak velkou stopu jako decinku vína z láhve.

Zcela jinak se uhlíková bilance vyvine, pokud budeme brát v úvahu obsah zkonzumovaného alkoholu. Obecně přijímaná rovnice, že půllitr piva = přibližně 2 dcl vína = 1 velký panák totiž znamená opačné pořadí – na stejné množství alkoholu má nejnižší stopu právě panák, o něco hůře je na tom víno stáčené a točené pivo. A teď pozor, lahvové víno má stopu skoro 2x vyšší a lahvové pivo více než 2,5 x vyšší (!) než víno točené.
Ať tak, či onak, je vždy lepší pít s (uhlíkovou) Mírou.

Ač se jedná o relativně malá množství uhlíku, litr piva z láhve má jen poloviční uhlíkovou stopu oproti litrové lahvi moku boha Dionýze. A pro klidné „uhlíkové svědomí“, ať už z pohledu celkového objemu alkoholických nápojů, nebo množství zkonzumovaného alkoholu, lze doporučit zlatou střední cestu s běžným točeným pivem. S tím na tom budete z pohledu uhlíkové stopy vždy docela dobře.