Tipy na úspory energie a emisí

V menu výše si vyberte téma úspor. A pak už je to jednoduché! Kdykoliv v průběhu dne (týdne, roku…). A ať žijete kdekoliv. A vlastně i v jakémkoliv věku můžeš nebo můžete (pro dříve narozené s úctou k Vašemu věku) sledovat a snižovat svojí uhlíkovou stopu. A tím i šetřit energii, finance, přírodu....

Aby náměty a rady byly praktické a využitelné co nejvíc, je řada z nich zaměřena na naše každodenní spotřební, dopravní a další volby. Prostě na činnosti, které se pravidelně opakují. Protože třeba pořídit si vlastní bydlení v pasivním domě, což je v dlouhodobém horizontu jeden z nejúčinnějších prostředků úspor, je volba, kterou můžeme učinit obvykle jen jednou v životě (když jsou okolnosti příznivé) a taková možnost je pro nás dostupná.

Dobrá zpráva je, že existuje řada jednoduchých a finančně nenáročných příležitostí k úsporám energie a snižování uhlíkové stopy. Díky tomu může snižovat a šetřit úplně každý! Stačí změnit některý z mnoha návyků, kterými si zjednodušujeme (někdy ale i komplikujeme) každodenní život. A činnosti často opakované, třeba i každý den, mohou ve výsledku přinést dopad stejný nebo i vyšší, než jednorázová investice do úsporného bydlení, energeticky šetrných spotřebičů apod.

Energie a klima spolu významně souvisí. Téměř 60 % skleníkových plynů v ČR pochází právě z energetiky. Proto je potřeba hledat úspory právě zde. A navíc (abychom Ti dodali odvahu i vědomí souvislostí) nejde jen o ochranu klimatu. Pro náš život a životní prostředí tyto úspory a změny spotřebního stylu mohou znamenat i další přínosy. Pří výrobě elektřiny, spalovacích procesech v dopravě i při průmyslové produkci se do ovzduší a vody uvolňuje řada škodlivých látek. Zejména dopravou se do ovzduší dostává řada polutantů, které vůbec neprospívají plicím (našim, ani těm planetárním) a životu celkově. A pokud změníš třeba své dopravní návyky ve prospěch aktivního pohybu nebo upravíš jídelníček, můžeš pocítit i přímý dopad na tělesnou kondici a zdraví.

Náhodně vybrané tipy:

Úspory energií při vytápění snadno a rychle

Vytápění obvykle tvoří největší část spotřeby energie na bydlení. Vyměnit okna, změnit způsob vytápění nebo přidat chybějící izolaci je nejúčinnější cestou k úsporám, vyžaduje čas a často nemalou vstupní investici. Přesto můžeme začít šetřit prakticky ihned, stačí změnit způsob svého „teplotního využívání“ bytu…
Co takhle si místo zvýšení teploty radiátoru v zimě na tričko obléct ještě mikinu nebo svetr? Nebo místo naboso chodit po bytě v pantoflích/ponožkách? V tomto směru bychom se mohli inspirovat u Angličanů nebo Skotů.

Kdykoliv, jednoduše a skoro v každém bytě můžeme regulovat teplotu, na kterou se vytápí jednotlivé části obydlí. A pokud budeme topit přiměřeně a nepřetápět (tedy nastavíme např. 21°C v obývacím pokoji a 18°C stupňů v ložnici), prospěje to i tělu, omezí ospalost a může zvýšit odolnost proti nachlazení. Samozřejmě, chce to také trochu disciplíny, například zavírat dveře mezi místnostmi s různě nastavenou teplotou... Pomůže také správné větrání - krátce a intenzivně, jen aby se vyměnil vzduch (např. 2-3x denně).

Další jasnou možností úspor je udržovat pobytovou teplotu jen když jsme přítomni. Pokud nemáme termostaty a/nebo dálkové ovládání, bude to i dobré cvičení pro mozek :-) Optimální je vzpomenout si a „stáhnout“ topení v obýváku 1-2 hodiny předtím, než půjdete pryč či do postele. Při ztlumení topení až při odchodu (ale i to je lepší, než vůbec) vlastně předtápíme bez užitku prázdné místnosti.

Za každý 1°C, o který snížíme pobytovou teplotu ve vybrané místnosti, ušetříme cca 6% na jejím vytápění. A údržba radiátorů před sezónou (odvzdušnění, ale i vyčištění od prachu) může zvýšit účinnost topného systému až o čtvrtinu. Také je důležité radiátory nezakrývat, aby vzduch mohl volně proudit.

Strava (nejen) uhlíkově zdravá

Vedle bílkovin, sacharidů, vitamínů, tuků a dalších látek se v jídle schovává, jak jinak, také uhlíková stopa. Jsi to, co jíš, a tak není divu, že Tvá uhlíková stopa to má podobně – je do velké míry to, co si pravidelně dopřáváš asi tak 3x-5x denně. Složení potravy je zcela zásadní, nicméně se můžeš vsadit, že s množstvím masa ve Tvém pokrmu, a to především toho hovězího, se velikost stopy dramaticky zvětšuje. A tak, jsi-li například vegan(ka), je Tvoje uhlíková stopa o celých 60 % menší než stopa masožrouta, který má s masem rande během snídaně, oběda i večeře. Zkusíš-li omezit spotřebu masa jen na některá jídla nebo lépe jen některé dny v týdnu, bude líp!

Co hraje klíčovou roli ve velikosti stopy jídla? Je to právě maso a jeho podíl v Tvojí stravě! Baštíš-li maso (téměř) každý den, v porovnání s veganem je v této souvislosti Tvá stopa o 100 % větší. Pokud jsi vegetarián nebo jíš maso pouze příležitostně, je Tvá stopa o 30 % menší než stopa jedince, který konzumuje maso na denním pořádku. A chytrá rada na konec: Omezíš-li konzumaci masa jen na několik jídel (a například 2 dny) v týdnu, pomůžeš nejen svému zdraví, ale také většině obyvatel na planetě!

Lednice či vysavač – nenápadní žrouti

Největším spotřebičem, který potřebuje elektřinu prakticky neustále, je lednice (a mrazák). Běžná lednice s mrazící částí, stará deset let (energetická třída B), spotřebuje až dvojnásobek elektřiny oproti současným lednicím třídy A++/+++ se stejnou velikostí. Takže pokud máte takovou starší lednici, zvažte nákup nové, optimálně o něco menší než ta současná (stále platí, že menší lednice znamená nižší celkovou spotřebu).

A díky výrazné změně legislativních norem velké rozdíly ve spotřebě existují také u vysavačů. Výkonný, běžný vysavač, koupený před rokem 2014, má až trojnásobnou spotřebu elektřiny než nejvýkonnější vysavače současné. Od září 2017 je maximální povolený příkon max. 900 W, ale na sacím výkonu bychom tuto úsporu díky zdokonalené konstrukci a vyšší účinnosti poznat neměli.

PS: Víš, proč se takto zpřísnily požadavky na příkon a účinnost vysavačů? Důvodem je dlouhodobé úsilí EU právě o energetické úspory, což napomůže snížit emise skleníkových plynů. Takže vlastně jde o stejný cíl – napomoci ochraně klimatu!

Teploty mají velký vliv na (ne)úsporný provoz každé lednice. Za každý stupeň teploty v místnosti, kde je lednice, navíc nad 20 °C, vzroste spotřeba energie asi o 6 %.
Pro běžný provoz stačí nastavit teplotu v chladničce na 5-6 stupňů Celsia a v mrazáku -18°C. Každý 1°C dolů totiž znamená navýšení spotřeby o 6 %.