Tipy na úspory energie a emisí

V menu výše si vyberte téma úspor. A pak už je to jednoduché! Kdykoliv v průběhu dne (týdne, roku…). A ať žijete kdekoliv. A vlastně i v jakémkoliv věku můžeš nebo můžete (pro dříve narozené s úctou k Vašemu věku) sledovat a snižovat svojí uhlíkovou stopu. A tím i šetřit energii, finance, přírodu....

Aby náměty a rady byly praktické a využitelné co nejvíc, je řada z nich zaměřena na naše každodenní spotřební, dopravní a další volby. Prostě na činnosti, které se pravidelně opakují. Protože třeba pořídit si vlastní bydlení v pasivním domě, což je v dlouhodobém horizontu jeden z nejúčinnějších prostředků úspor, je volba, kterou můžeme učinit obvykle jen jednou v životě (když jsou okolnosti příznivé) a taková možnost je pro nás dostupná.

Dobrá zpráva je, že existuje řada jednoduchých a finančně nenáročných příležitostí k úsporám energie a snižování uhlíkové stopy. Díky tomu může snižovat a šetřit úplně každý! Stačí změnit některý z mnoha návyků, kterými si zjednodušujeme (někdy ale i komplikujeme) každodenní život. A činnosti často opakované, třeba i každý den, mohou ve výsledku přinést dopad stejný nebo i vyšší, než jednorázová investice do úsporného bydlení, energeticky šetrných spotřebičů apod.

Energie a klima spolu významně souvisí. Téměř 60 % skleníkových plynů v ČR pochází právě z energetiky. Proto je potřeba hledat úspory právě zde. A navíc (abychom Ti dodali odvahu i vědomí souvislostí) nejde jen o ochranu klimatu. Pro náš život a životní prostředí tyto úspory a změny spotřebního stylu mohou znamenat i další přínosy. Pří výrobě elektřiny, spalovacích procesech v dopravě i při průmyslové produkci se do ovzduší a vody uvolňuje řada škodlivých látek. Zejména dopravou se do ovzduší dostává řada polutantů, které vůbec neprospívají plicím (našim, ani těm planetárním) a životu celkově. A pokud změníš třeba své dopravní návyky ve prospěch aktivního pohybu nebo upravíš jídelníček, můžeš pocítit i přímý dopad na tělesnou kondici a zdraví.

Náhodně vybrané tipy:

Uhlíkový drobnohled: zaostřeno na detaily

Náš styl života se skládá z mnoha střípků - důležitých věcí, ale i běžných činností až automatických úkonů, nad nimiž vlastně už nepřemýšlíme, dostaly se stranou naší pozornosti. Každodenní detaily nejsou to hlavní, co právě teď (či dlouhodobě) řešíme, a nad čím přemýšlíme. Jistě - jsou věci podstatné, bez nichž se neobejdeme a ty je potřeba řešit často bez uhlíkových úvah.

Vedle toho, co je nezbytné, je však volný prostor pro svobodnou volbu, jak svůj čas naplníme, co děláme, i o čem přemýšlíme. A protože i uhlíkový ďábel se může ukrývat v detailu, vyplatí se zkusit „uhlíkově stopovat“, sledovat právě to, co děláš často a automaticky. Tady je pár příkladů pro inspiraci:
• Jezdíš autem kamkoliv a kdykoliv můžeš? Nebo aspoň někdy cestu na dané trase naplánuješ a zkusíš i alternativní možnosti přepravy?
• Chladíš jídlo v lednici na maximum, nebo se spokojíš s průměrným nastavením? A odmrazuješ mrazák, až když led zabírá většinu místa?
• Necháš si věci, které běžně a často používáš (bunda, boty, batoh…) opravit, pokud to jde, nebo je raději bez váhání nahradíš za nové?
• Tvoje oblečení (a mobilní telefon :-) nesmí být pozadu za nejnovější módou/trendem, proto je(j) vyměníš každý druhý rok nebo i častěji za nové?
• Když bychom šli do opravdu velkého detailu, tak třeba - používáš doma zásadně pouze tekuté mýdlo? (jeho významná nevýhoda je, že nejmenší „dávka“ bývá o dost vyšší než je nutné - a to navyšuje jeho uhlíkovou stopu nejméně o polovinu oproti mýdlu pevnému).

Odpověď a nápovědu, co je uhlíkově úsporné, najdeš sice jen u poslední otázky, ale jsme si jisti, že i u předchozích příkladů, třeba s pomocí ostatních tipů, snadno určíš variantu, která znamená snížení stopy.

Také ale platí, že uhlíkově klíčové činnosti jsou ty pravidelné. A tak nemusí výjimečně až tolik vadit nějaký ten uhlíkový přešlap. Když už se rozhodneme si takovou ne zrovna úspornou aktivitu dopřát, je důležité si ji s vědomím uhlíkového luxusu do hloubky užít. Prostě ať přinese radost. A pak je možné její stopu třeba kompenzovat jinde :-)

Uhlíkový drobnohled, aneb jak vytěžit z běžných činností snížení svojí stopy

Pes nebo kočka? Jde to i nízkouhlíkově!

Pes přítel člověka, ale i planety? No samozřejmě, protože uhlíková stopa malého psa je stejně malá jako uhlíková stopa kočky. Ale co takový Beethoven? Včetně granulí třeba pro Tvého bernardýna je uhlíková stopa pořádného velkého psa až 7x větší než stopa malého psíka s mašličkou. Nechceš-li vyměnit Tvého malamuta či dalmatina za čivavu, mopsíka, sibiřskou kočku nebo třeba rybičky (a nad veganským jídelníčkem se ohrnuje čumák), je nejlepším řešením uhlíkovou stopu mazlíčků kompenzovat! Nic se neboj, není to nic složitého, i tvůj Andy to zvládne levou zadní. Návod jak na to najdeš v článku Kompenzace stopy: zahladí stopu aktivit, bez kterých se neobejdeš.

Ať už máš 1 velkého psa, nebo 2 psy střední velikosti, nebo dokonce 7 malých psů (nebo 7 koček), uhlíková stopa těchto domácích miláčků je ve všech případech přibližně stejně velká. A ne zrovna malá. Co s tím? Z mazlíčka sice vegetariána nebo vegana neuděláš, můžeš ale uhlíkovou stopu čtyřnožce zahladit třeba výsadbou stromu! Prozkoumej, jak můžeš stopu mazlíčků kompenzovat... jde to jednoduše i z domova!

Strava (nejen) uhlíkově zdravá

Vedle bílkovin, sacharidů, vitamínů, tuků a dalších látek se v jídle schovává, jak jinak, také uhlíková stopa. Jsi to, co jíš, a tak není divu, že Tvá uhlíková stopa to má podobně – je do velké míry to, co si pravidelně dopřáváš asi tak 3x-5x denně. Složení potravy je zcela zásadní, nicméně se můžeš vsadit, že s množstvím masa ve Tvém pokrmu, a to především toho hovězího, se velikost stopy dramaticky zvětšuje. A tak, jsi-li například vegan(ka), je Tvoje uhlíková stopa o celých 60 % menší než stopa masožrouta, který má s masem rande během snídaně, oběda i večeře. Zkusíš-li omezit spotřebu masa jen na některá jídla nebo lépe jen některé dny v týdnu, bude líp!

Co hraje klíčovou roli ve velikosti stopy jídla? Je to právě maso a jeho podíl v Tvojí stravě! Baštíš-li maso (téměř) každý den, v porovnání s veganem je v této souvislosti Tvá stopa o 100 % větší. Pokud jsi vegetarián nebo jíš maso pouze příležitostně, je Tvá stopa o 30 % menší než stopa jedince, který konzumuje maso na denním pořádku. A chytrá rada na konec: Omezíš-li konzumaci masa jen na několik jídel (a například 2 dny) v týdnu, pomůžeš nejen svému zdraví, ale také většině obyvatel na planetě!