Tipy na úspory energie a emisí

V menu výše si vyberte téma úspor. A pak už je to jednoduché! Kdykoliv v průběhu dne (týdne, roku…). A ať žijete kdekoliv. A vlastně i v jakémkoliv věku můžeš nebo můžete (pro dříve narozené s úctou k Vašemu věku) sledovat a snižovat svojí uhlíkovou stopu. A tím i šetřit energii, finance, přírodu....

Aby náměty a rady byly praktické a využitelné co nejvíc, je řada z nich zaměřena na naše každodenní spotřební, dopravní a další volby. Prostě na činnosti, které se pravidelně opakují. Protože třeba pořídit si vlastní bydlení v pasivním domě, což je v dlouhodobém horizontu jeden z nejúčinnějších prostředků úspor, je volba, kterou můžeme učinit obvykle jen jednou v životě (když jsou okolnosti příznivé) a taková možnost je pro nás dostupná.

Dobrá zpráva je, že existuje řada jednoduchých a finančně nenáročných příležitostí k úsporám energie a snižování uhlíkové stopy. Díky tomu může snižovat a šetřit úplně každý! Stačí změnit některý z mnoha návyků, kterými si zjednodušujeme (někdy ale i komplikujeme) každodenní život. A činnosti často opakované, třeba i každý den, mohou ve výsledku přinést dopad stejný nebo i vyšší, než jednorázová investice do úsporného bydlení, energeticky šetrných spotřebičů apod.

Energie a klima spolu významně souvisí. Téměř 60 % skleníkových plynů v ČR pochází právě z energetiky. Proto je potřeba hledat úspory právě zde. A navíc (abychom Ti dodali odvahu i vědomí souvislostí) nejde jen o ochranu klimatu. Pro náš život a životní prostředí tyto úspory a změny spotřebního stylu mohou znamenat i další přínosy. Pří výrobě elektřiny, spalovacích procesech v dopravě i při průmyslové produkci se do ovzduší a vody uvolňuje řada škodlivých látek. Zejména dopravou se do ovzduší dostává řada polutantů, které vůbec neprospívají plicím (našim, ani těm planetárním) a životu celkově. A pokud změníš třeba své dopravní návyky ve prospěch aktivního pohybu nebo upravíš jídelníček, můžeš pocítit i přímý dopad na tělesnou kondici a zdraví.

Náhodně vybrané tipy:

Jak snížit svoji stopu, pokud pijeme... alkohol

Alkohol sice může být již od dob Sumerů metlou lidstva, málokdo ale ví, že i konzumace alkoholických nápojů, stejně jako většina lidských činností, přispívá k nárůstu CO2 v atmosféře. Jak praví starý řecký citát, „když popíjíme, starosti podřimují“. Tvoje uhlíková stopa však ne! Ta spolu s Tvojí hladinkou roste, bobtná, expanduje, prosperuje.

Abys ji zkrotil, stačí například vědět, že dát si 1 skleničku (2dcl) stáčeného vína je jedna z nejlepších alkoholových voleb – má totiž malou uhlíkovou stopu. Mluvíme-li v půllitrech, doporučujeme dát si pivo točené. Obecně druhá nejlepší volba zahrnuje právě víno stáčené a pivo lahvové. Prekérnější je to potom s vínem z láhve, to má velkou uhlíkovou stopu. No, a panáky jsou skoro uhlíková no-go-zóna/apokalypsa. Jediný panáček zanechá tak velkou stopu jako decinku vína z láhve.

Zcela jinak se uhlíková bilance vyvine, pokud budeme brát v úvahu obsah zkonzumovaného alkoholu. Obecně přijímaná rovnice, že půllitr piva = přibližně 2 dcl vína = 1 velký panák totiž znamená opačné pořadí – na stejné množství alkoholu má nejnižší stopu právě panák, o něco hůře je na tom víno stáčené a točené pivo. A teď pozor, lahvové víno má stopu skoro 2x vyšší a lahvové pivo více než 2,5 x vyšší (!) než víno točené.
Ať tak, či onak, je vždy lepší pít s (uhlíkovou) Mírou.

Ač se jedná o relativně malá množství uhlíku, litr piva z láhve má jen poloviční uhlíkovou stopu oproti litrové lahvi moku boha Dionýze. A pro klidné „uhlíkové svědomí“, ať už z pohledu celkového objemu alkoholických nápojů, nebo množství zkonzumovaného alkoholu, lze doporučit zlatou střední cestu s běžným točeným pivem. S tím na tom budete z pohledu uhlíkové stopy vždy docela dobře.

Veřejná doprava – úsporná i nízkouhlíková

Češi používají auto průměrně 24 minut denně. Takže celých 23 hodin a 36 minut auto někde (nesmyslně) stojí. Nevím, jak u Tebe, ale pro mě má větší smysl utratit pár korun za veřejnou dopravu než zaplatit statisíce za parkování.
A volbou veřejné dopravy pomáháš samozřejmě i přírodě, protože Tvá uhlíková stopa je nižší. Nejekologičtější volbou je systém MHD (zejména díky zapojení vozidel jezdících na elektřinu). Z dopravních prostředků, které se nabízejí na delší vzdálenosti, je nejekologičtější autobus. O třetinu větší stopu vyprodukuje cesta elektrickým vlakem. A dvojnásobnou stopu (ovšem stále menší než auto obsazené 1-2 osobami) pak má motoráček.
Náš tip: Rezervovat si předem sedadlo třeba přes web dopravce) je snadnější, než kdy dřív. A pak Tě už nic nebude rušit při kochání se přírodou nebo třeba při práci.

Kontrolní otázka - pamatujete si?

Kolik hodin (minut) průměrně využívá auto jeho uživatel?

Strava (nejen) uhlíkově zdravá

Vedle bílkovin, sacharidů, vitamínů, tuků a dalších látek se v jídle schovává, jak jinak, také uhlíková stopa. Jsi to, co jíš, a tak není divu, že Tvá uhlíková stopa to má podobně – je do velké míry to, co si pravidelně dopřáváš asi tak 3x-5x denně. Složení potravy je zcela zásadní, nicméně se můžeš vsadit, že s množstvím masa ve Tvém pokrmu, a to především toho hovězího, se velikost stopy dramaticky zvětšuje. A tak, jsi-li například vegan(ka), je Tvoje uhlíková stopa o celých 60 % menší než stopa masožrouta, který má s masem rande během snídaně, oběda i večeře. Zkusíš-li omezit spotřebu masa jen na některá jídla nebo lépe jen některé dny v týdnu, bude líp!

Co hraje klíčovou roli ve velikosti stopy jídla? Je to právě maso a jeho podíl v Tvojí stravě! Baštíš-li maso (téměř) každý den, v porovnání s veganem je v této souvislosti Tvá stopa o 100 % větší. Pokud jsi vegetarián nebo jíš maso pouze příležitostně, je Tvá stopa o 30 % menší než stopa jedince, který konzumuje maso na denním pořádku. A chytrá rada na konec: Omezíš-li konzumaci masa jen na několik jídel (a například 2 dny) v týdnu, pomůžeš nejen svému zdraví, ale také většině obyvatel na planetě!