Tipy na úspory energie a emisí

V menu výše si vyberte téma úspor. A pak už je to jednoduché! Kdykoliv v průběhu dne (týdne, roku…). A ať žijete kdekoliv. A vlastně i v jakémkoliv věku můžeš nebo můžete (pro dříve narozené s úctou k Vašemu věku) sledovat a snižovat svojí uhlíkovou stopu. A tím i šetřit energii, finance, přírodu....

Aby náměty a rady byly praktické a využitelné co nejvíc, je řada z nich zaměřena na naše každodenní spotřební, dopravní a další volby. Prostě na činnosti, které se pravidelně opakují. Protože třeba pořídit si vlastní bydlení v pasivním domě, což je v dlouhodobém horizontu jeden z nejúčinnějších prostředků úspor, je volba, kterou můžeme učinit obvykle jen jednou v životě (když jsou okolnosti příznivé) a taková možnost je pro nás dostupná.

Dobrá zpráva je, že existuje řada jednoduchých a finančně nenáročných příležitostí k úsporám energie a snižování uhlíkové stopy. Díky tomu může snižovat a šetřit úplně každý! Stačí změnit některý z mnoha návyků, kterými si zjednodušujeme (někdy ale i komplikujeme) každodenní život. A činnosti často opakované, třeba i každý den, mohou ve výsledku přinést dopad stejný nebo i vyšší, než jednorázová investice do úsporného bydlení, energeticky šetrných spotřebičů apod.

Energie a klima spolu významně souvisí. Téměř 60 % skleníkových plynů v ČR pochází právě z energetiky. Proto je potřeba hledat úspory právě zde. A navíc (abychom Ti dodali odvahu i vědomí souvislostí) nejde jen o ochranu klimatu. Pro náš život a životní prostředí tyto úspory a změny spotřebního stylu mohou znamenat i další přínosy. Pří výrobě elektřiny, spalovacích procesech v dopravě i při průmyslové produkci se do ovzduší a vody uvolňuje řada škodlivých látek. Zejména dopravou se do ovzduší dostává řada polutantů, které vůbec neprospívají plicím (našim, ani těm planetárním) a životu celkově. A pokud změníš třeba své dopravní návyky ve prospěch aktivního pohybu nebo upravíš jídelníček, můžeš pocítit i přímý dopad na tělesnou kondici a zdraví.

Náhodně vybrané tipy:

Jak snížit svoji stopu, pokud pijeme... nealko

Pití patří spolu s jídlem mezi základní podmínky fungování úžasně složitého a “promakaného” systému, kterému říkáme lidské tělo. Pokud se bavíme o uhlíkové stopě nealkoholických nápojů, základní rada je naprosto jednoduchá. Shodneme se na ní s Malým princem: stačí si dojít do studánky… a pokud to tak budeme dělat po celý rok, stopa našeho pitného režimu bude dočista nulová! Ale ne každý, vlastně asi málokdo, má pitný pramen poblíž bydliště/pracoviště. Naštěstí v dnešní době stačí otočit kohoutkem…

Z hlediska množství energie, a samozřejmě také velikosti uhlíkové stopy, je totiž kohoutková voda jasná první volba! A kdo musí či chce pít balenou vodu, tak je lépe kupovat lahve alespoň 1,5 litru (to platí pro všechny nápoje), čímž se šetří množství potřebných obalů i „lahvoprostorokilometrů“, neboli stopa a energie vyplývající z dopravy vody. U balených vod je „nejmenší zlo“ stolní voda neperlivá, protože perlivá je sycená přímo oxidem uhličitým...

Podstatně větší stopu, než voda balená, mají limonády. A nápojem s obrovskou stopou pak je džus. Takže při častém pití kupovaných džusů máš jistotu, že pořádně navýšíš svůj „uhlíkový účet“.

Které nápoje nejsou při výrobě spojeny se skleníkovými plyny? Uhlíková stopa obyčejné vody (kohoutkové) je ve srovnání s vodou balenou nepatrná (proto je to ve výsledku nula). Mezi nápoji v PETkách má nejmenší stopu balená voda neperlivá. Jen o něco hůře je na tom minerální voda (stopa asi o 20% vyšší). Ještě vyšší stopu pochopitelně vykazuje limonáda (o 60-70% oproti vodě balené). A nápojem s obrovskou stopou pak je džus. U klasického litrového kartonu má 100% džus v průměru 7x vyšší stopu než stejné množství minerálky.

Veřejná doprava – úsporná i nízkouhlíková

Češi používají auto průměrně 24 minut denně. Takže celých 23 hodin a 36 minut auto někde (nesmyslně) stojí. Nevím, jak u Tebe, ale pro mě má větší smysl utratit pár korun za veřejnou dopravu než zaplatit statisíce za parkování.
A volbou veřejné dopravy pomáháš samozřejmě i přírodě, protože Tvá uhlíková stopa je nižší. Nejekologičtější volbou je systém MHD (zejména díky zapojení vozidel jezdících na elektřinu). Z dopravních prostředků, které se nabízejí na delší vzdálenosti, je nejekologičtější autobus. O třetinu větší stopu vyprodukuje cesta elektrickým vlakem. A dvojnásobnou stopu (ovšem stále menší než auto obsazené 1-2 osobami) pak má motoráček.
Náš tip: Rezervovat si předem sedadlo třeba přes web dopravce) je snadnější, než kdy dřív. A pak Tě už nic nebude rušit při kochání se přírodou nebo třeba při práci.

Kontrolní otázka - pamatujete si?

Kolik hodin (minut) průměrně využívá auto jeho uživatel?

Elektrokolo: elegantní a úsporná doprava

Elektrokolo není žádná babeta, holt musíš šlapat, i když je na kole malý motor. Nicméně ať už jedeš na výlet s odolnějšími parťáky či do práce, kde se nechceš/nemůžeš sprchovat, elektrokolo ušetří nejen Tvé nohy, zásoby potu, ale také Tvoji uhlíkovou stopu.

Místo mačkání se v MHD nebo čekání v koloně (a nadávání na ni, i když vy jste její součástí, že?) se Ti naskýtá skvělá možnost pročistit si mysl, protáhnout tělo, zůstat elegantní dle potřeby a ještě získat dobrý pocit, že děláš něco nejen pro sebe!

Je dokonce spočítáno, že protože e-cyklisté nepotřebují získávat tolik energie ze stravy, je jejich uhlíková stopa v důsledku stejná jako stopa tradičního cyklisty! A pokud žiješ ve městě, je Tvá stopa také skoro 5x menší než při dopravou autobusem a 10x menší oproti cestování ve vlastním autě! Fascinující, že?

Do práce, na nákupy, do terénu, kamkoliv. Elektrokola všeho druhu Tě dovezou, kam si jen budeš přát. Klesající ceny elektrokol, možnost nabíjení z pohodlí domova a produkce nesrovnatelně nižší uhlíkové stopy, než kdybys použil/a MHD nebo automobil – co víc si jen přát?