Tipy na úspory energie a emisí

Tohle je důležitá aktivita pro celkovou stopu! Tady může ležet velký potenciál pro snížení. Doprava do práce totiž může tvořit např. až 40% celkové uhlíkové stopy průměrného obyvatele ČR (tento podíl odpovídá využití osobního auta každý den pro vzdálenost 25 kilometrů, jen jedna osoba v autě, jede tam a pak zase zpět).

Nechte auto jednou stát doma, nebo v dosahu MHD

Při způsobu cestování „autem ode dveří ke dveřím“ snižování stopy dopravy vyžaduje hlavně nabourat tyto zajeté koleje našeho dopravního chování. Je fakt, že přemýšlení, jak by to šlo jinak, může i bolet, alespoň na začátku - duševně, ale i fyzicky…

Ve výsledku nám to ale může přinést komfortnější nebo příjemnější cestování, při kterém si užijeme víc zábavy, méně stresu, uvidíme okolní krajinu jinak a ještě uděláme něco pro kondici (třeba prodýcháme tělo při pěším úseku cesty). A nemusí to být dražší a vlastně ani časově náročnější. Může to být srovnatelné a oproti autu často i levnější. TIP: Víš, jak často mezi startem a cílem tvojí cesty jezdí veřejná doprava? Zkus si zjistit aktuální spojení! Pokud zrovna nebydlíš v malé vesnici stranou dopravních tepen, může být nabídka spojení až překvapivě bohatá. A pozor - vyhledávače spojení jsou pouhé automaty. A tak občas ukazují pouze některé existující spoje, zvlášť když cesta vyžaduje přestup. V této situaci pomůže vyhledání spojení pouze v úseku do/z přestupního uzlu.

Pokud alespoň část cesty autem nahradíš za jízdu veřejnou dopravou, bude cesta z/do práce méně stresující. Uhlíkovou stopu cesty (oproti autu, v němž jedou nejvýše 2 osoby) tím snadno snížíš o 50-75%! A můžeš si přitom v klidu promyslet úkoly a priority na dnešní den.

Veřejná doprava – úsporná i nízkouhlíková

Češi používají auto průměrně 24 minut denně. Takže celých 23 hodin a 36 minut auto někde (nesmyslně) stojí. Nevím, jak u Tebe, ale pro mě má větší smysl utratit pár korun za veřejnou dopravu než zaplatit statisíce za parkování.
A volbou veřejné dopravy pomáháš samozřejmě i přírodě, protože Tvá uhlíková stopa je nižší. Nejekologičtější volbou je systém MHD (zejména díky zapojení vozidel jezdících na elektřinu). Z dopravních prostředků, které se nabízejí na delší vzdálenosti, je nejekologičtější autobus. O třetinu větší stopu vyprodukuje cesta elektrickým vlakem. A dvojnásobnou stopu (ovšem stále menší než auto obsazené 1-2 osobami) pak má motoráček.
Náš tip: Rezervovat si předem sedadlo třeba přes web dopravce) je snadnější, než kdy dřív. A pak Tě už nic nebude rušit při kochání se přírodou nebo třeba při práci.

Kontrolní otázka - pamatujete si?

Kolik hodin (minut) průměrně využívá auto jeho uživatel?

Elektrokolo: elegantní a úsporná doprava

Elektrokolo není žádná babeta, holt musíš šlapat, i když je na kole malý motor. Nicméně ať už jedeš na výlet s odolnějšími parťáky či do práce, kde se nechceš/nemůžeš sprchovat, elektrokolo ušetří nejen Tvé nohy, zásoby potu, ale také Tvoji uhlíkovou stopu.

Místo mačkání se v MHD nebo čekání v koloně (a nadávání na ni, i když vy jste její součástí, že?) se Ti naskýtá skvělá možnost pročistit si mysl, protáhnout tělo, zůstat elegantní dle potřeby a ještě získat dobrý pocit, že děláš něco nejen pro sebe!

Je dokonce spočítáno, že protože e-cyklisté nepotřebují získávat tolik energie ze stravy, je jejich uhlíková stopa v důsledku stejná jako stopa tradičního cyklisty! A pokud žiješ ve městě, je Tvá stopa také skoro 5x menší než při dopravou autobusem a 10x menší oproti cestování ve vlastním autě! Fascinující, že?

Do práce, na nákupy, do terénu, kamkoliv. Elektrokola všeho druhu Tě dovezou, kam si jen budeš přát. Klesající ceny elektrokol, možnost nabíjení z pohodlí domova a produkce nesrovnatelně nižší uhlíkové stopy, než kdybys použil/a MHD nebo automobil – co víc si jen přát?

Uhlíkový drobnohled: zaostřeno na detaily

Náš styl života se skládá z mnoha střípků - důležitých věcí, ale i běžných činností až automatických úkonů, nad nimiž vlastně už nepřemýšlíme, dostaly se stranou naší pozornosti. Každodenní detaily nejsou to hlavní, co právě teď (či dlouhodobě) řešíme, a nad čím přemýšlíme. Jistě - jsou věci podstatné, bez nichž se neobejdeme a ty je potřeba řešit často bez uhlíkových úvah.

Vedle toho, co je nezbytné, je však volný prostor pro svobodnou volbu, jak svůj čas naplníme, co děláme, i o čem přemýšlíme. A protože i uhlíkový ďábel se může ukrývat v detailu, vyplatí se zkusit „uhlíkově stopovat“, sledovat právě to, co děláš často a automaticky. Tady je pár příkladů pro inspiraci:
• Jezdíš autem kamkoliv a kdykoliv můžeš? Nebo aspoň někdy cestu na dané trase naplánuješ a zkusíš i alternativní možnosti přepravy?
• Chladíš jídlo v lednici na maximum, nebo se spokojíš s průměrným nastavením? A odmrazuješ mrazák, až když led zabírá většinu místa?
• Necháš si věci, které běžně a často používáš (bunda, boty, batoh…) opravit, pokud to jde, nebo je raději bez váhání nahradíš za nové?
• Tvoje oblečení (a mobilní telefon :-) nesmí být pozadu za nejnovější módou/trendem, proto je(j) vyměníš každý druhý rok nebo i častěji za nové?
• Když bychom šli do opravdu velkého detailu, tak třeba - používáš doma zásadně pouze tekuté mýdlo? (jeho významná nevýhoda je, že nejmenší „dávka“ bývá o dost vyšší než je nutné - a to navyšuje jeho uhlíkovou stopu nejméně o polovinu oproti mýdlu pevnému).

Odpověď a nápovědu, co je uhlíkově úsporné, najdeš sice jen u poslední otázky, ale jsme si jisti, že i u předchozích příkladů, třeba s pomocí ostatních tipů, snadno určíš variantu, která znamená snížení stopy.

Také ale platí, že uhlíkově klíčové činnosti jsou ty pravidelné. A tak nemusí výjimečně až tolik vadit nějaký ten uhlíkový přešlap. Když už se rozhodneme si takovou ne zrovna úspornou aktivitu dopřát, je důležité si ji s vědomím uhlíkového luxusu do hloubky užít. Prostě ať přinese radost. A pak je možné její stopu třeba kompenzovat jinde :-)

Uhlíkový drobnohled, aneb jak vytěžit z běžných činností snížení svojí stopy

Jezdi radši na kole!

Ježdění na kole je lepší pro fyzičku, ovzduší, peněženku... prostě lepší. Zkus to třeba jen občas, a i kdyby to bylo jen na nejbližší nádraží... na stopu celé cesty to bude mít vliv přímo úměrný počtu ujetých kilometrů z celkové vzdálenosti k cíli.

Umíš jezdit na kole?

Veřejná doprava - uhlíková matematika

Vlaky jezdí (téměř) všude, a tak jsme na toto téma připravili jednu uhlíkovou úlohu.

OTÁZKA:
Vlak D jede v Praze z bodu A do bodu B a vlak E vyjíždí také z A a jede do B. Čím pojedeš?

(odpověď je dole :)























SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ:

Fikaně a ideálně MHD, která má uhlíkovou stopu pouze třetinovou oproti vlaku D a poloviční oproti vlakuE. A když vláčkem? Tak vlakem Elektrickým, který má uhlíkovou stopu o 35 % menší než dieselový vlak D.
Jak lehoučké, že? I když v životě jsou cesty mnohdy složitější než v této matematické úloze, dej veřejné dopravě občas šanci. Uhlíková karma Ti to vrátí :-)

Příklad z "uhlíkové matematiky": vlak D jede v Praze z bodu A do bodu B a vlak E vyjíždí také z A a jede do B. Čím pojedeš?
Spočítat vlastní spotřebu